Ptáte se berušky

Začátečníci

To rozhodně není třeba, stejně jako obětování poloviny rodinného rozpočtu a víkendů na doučovací akce.  Pokud je dítě šikovné, není ze základní školy zanedbané a ve vaší oblasti není přehnaná konkurence (viz archiv výsledků přijímaček), stačí strávit jeden až dva jarní víkendy tím, že si vytisknete starší testy Cermatu, několik si jich zkusíte a společně proberete.

Pokud při té příležitosti zjistíte, že dítě přecejenom ze školy neumí něco, co by umět mělo, a doučíte vlastními silami nebo s dopomocí, bude se mu to hodit bez ohledu na to, kde stráví budoucí léta.

Samozřejmě pokud vám oběma na přijetí záleží, vámi zvolené gymnázium je hodně žádané nebo má dítě potíže s některým předmětem, budete muset věnovat přípravě více času a úsilí. I tak by ale mělo stačit začít s intenzivnější prací až od pololetí – dříve byste se museli učit napřed spoustu věcí, které ještě stihnou probrat ve škole. Počítejte v takovém případě s tím, že období před zkouškami bude náročnější pro celou rodinu, ale jedná se jen o 2-3 měsíce.

Ve čtvrté třídě ještě učení neřešte. Můžete se ale začít pozvolna orientovat v tom, jaké školy pro vás připadají v úvahu. Vyptávat se na zkušenosti, třeba se už jít i do některé podívat. V případě, že by se nejbližší možnost ukázala jako nevyhovující, budete mít ještě dost času najít něco jiného.

Na začátku páté třídy už byste měli mít, třeba i po konzultaci s učitelkou, představu, jestli je dítě „studijní typ“ (samostatně se připravuje, má převážně jedničky, rádo se dozvídá nové věci i mimo školu), a zda je tedy osmileté gymnázium pro něj vhodné. V průběhu podzimu pak můžete pozvolna začít porovnávat schopnosti dítěte s požadavky přijímacího řízení, vybrat podle toho vhodnou školu a posledních pár měsíců před zkouškami se na ně intenzivněji připravovat, ukáže-li se, že je to potřeba.

Dobrým znamením určitě je, pokud je přijímací řízení transparentní s vysokým převisem poptávky a pokud má škola úspěchy v soutěžích srovnatelné se státními gymnázii.

Naopak varovat by vás mělo, pokud gymnázium přijímá na základě vágních kritérií (hodně bodů za „pohovor“ apod.) a pokud vypisuje 2. a další kolo přijímacího řízení.

Škola, co „bere každého“, samozřejmě ještě může učit kvalitně v příjemném prostředí, ale na gymnázium se hlásíte proto, že očekáváte rychlejší tempo výuky, což zase předpokládá alespoň trochu výběrové složení žactva.

Viz též Které gymnázium?

První a druhý řádný termín a první a druhý náhradní termín jsou dohromady první kolo. Mají společnou výsledkovou listinu, i když v praxi to probíhá tak, že se výsledky vyhlásí už po řádných termínech a školy si nechávají v prvotním seznamu přijatých a při vyřizování odvolání rezervu pro náhradní termíny (jichž se obvykle účastní jednotky uchazečů, kteří se omluvili ze zdravotních důvodů z řádných termínů). Po vyhodnocení náhradních termínů škola finalizuje seznam přijatých včetně odvolání a uzavírá první kolo přijímacího řízení.

Pokud po ukončeném prvním kole ještě zbývají volná místa (buď pro celkově nízký počet uchazečů, nebo proto, že někteří nedosáhli minimálního počtu bodů, obvykle velmi benevolentně stanoveného), vyhlašuje škola druhé kolo přijímacího řízení. Už se nekonají jednotné testy, škola však může u svých uchazečů využít výsledky jednotných testů z prvního kola. Druhé kolo přijímacího řízení se u víceletých státních gymnázií téměř nevyskytuje.

Ne, přihlásit se může jen žák páté třídy základní školy. Jste-li starší, můžete zkusit přestup.

Jste limitováni pouze maximálním počtem přihlášek (dvě). U škol s více obory/zaměřeními/pobočkami se vyskytují oba možné přístupy k přijímacímu řízení, a je tedy třeba zjistit, který z nich uplatňuje ta, o kterou máte zájem:

  1. Co obor/zaměření/pobočka, to samostatná přihláška a oddělené přijímací řízení, jako by šlo o různé školy.
  2. Podáváte jednu (státní) přihlášku a jste přijímáni na školu jako celek, druhou přihlášku můžete využít jinde. Své preference ohledně oboru/zaměření/pobočky domlouváte se školou při přihlašování nebo po přijetí, přičemž obvykle platí, že při nerovnoměrném zájmu mají přednost uchazeči s lepšími výsledky zkoušek.

Krátká odpověď: Nic.

Dlouhá odpověď: Můžete zkusit druhé kolo přijímacího řízení u soukromých gymnázií, přestoupit na jinou základní školu (viz též Kam místo gymnázia) nebo dva roky počkat a zkusit šestileté nebo čtyřleté gymnázium.

Pokud jste vytrvalí, můžete se pokusit o přestup během školního roku. Přijmout vás mohou jen v případě volné kapacity, která se ale i na nejlepších gymnáziích občas vyskytne, např. z důvodu stěhování.

Pokročilí

Z češtiny a matematiky se od roku 2017 píší jednotné centrálně zadávané testy od Cermatu. Na prvním termínu píšete první dvojici  čj+mat, na druhém druhou. Termíny jsou centrálně dané, na všech školách stejné. Testy jsou rovnocenné a počítá se vám na obou školách lepší výsledek z češtiny a lepší z matematiky.

Některé školy přidávají vlastní testy, obvykle jsou to takové, které si už v dřívějších dobách připravovaly vlastní testy z něčeho jiného než z matematiky a češtiny (z angličtiny, všeobecného přehledu apod.). V letech 2017 a 2018 se školní testy někde konaly ve stejný den jako testy Cermat (v přestávce mezi nimi, odpoledne apod.), někde v jiný den – v takovém případě tedy bylo potřeba jít do jedné školy na přijímačky nadvakrát.

Vyhodnocení testů Cermat a tím i celého přijímacího řízení trvá podstatně delší dobu než dříve (cca dva týdny), protože otevřené úlohy musí opravovat „živí“ hodnotitelé.

Krátká odpověď: Ne.

Delší odpověď: Všude se dělají jednotné státní přijímací zkoušky (testy Cermat), některé školy přidávají vlastní testy. Scio již přijímací testy na střední školy nevytváří, ale nabízí různé placené formy přípravy na testy Cermat. Scio také nadále pořádá Národní srovnávací zkoušky – testy studijních předpokladů, které využívají v přijímacím řízení některé vysoké školy.

Obecně platí, že zatímco na matematice se moc nového vynalézt nedá, požadavky z češtiny se v průběhu let výrazně změnily. Nyní se méně dbá na formální znalosti (typu vyjmenuj vyjmenovaná slova, uveď číslo slovního druhu) a více na jejich porozumění a aplikaci (jak se text píše správně, jaký je jeho význam). Proto je vhodné úlohy ve vašich sbírkách porovnat s úlohami v aktuálních testech.

Dále je rozdíl v tom, že testy Cermat obsahují úlohy s otevřenou odpovědí (nevybíráte z možností), takže musíte více přemýšlet nad tím, jak se úlohy skutečně řeší, namísto odhadování, která z nabídnutých odpovědí je nejblíže pravdě. Pokud budete trénovat na starších testech se „zaškrtávacími“ odpověďmi, zkuste úlohy řešit tak, že se na nabídku odpovědí nebudete dívat.

Zvlášť musíte potrénovat konstrukční geometrii, ta se ve starších sbírkách ani Scio testech prakticky nevyskytuje, přičemž v testech Cermat je štědře bodově hodnocená.

Všechny obecné a organizační informace k osmiletým gymnáziím (včetně termínů konání zkoušek) platí i pro gymnázia šestiletá a náš archiv výsledků přijímaček (jakož i kalendář dnů otevřených dveří pražských gymnázií) pokrývá všechny „délky“ gymnázií (osmiletá, šestiletá i čtyřletá).

Pro jiná než osmiletá gymnázia nemáme zpracované doporučené výukové materiály. Obecně jich přímo pro šestiletá gymnázia není mnoho a budete muset být při přípravě na zkoušky kreativnější. U čtyřletých gymnázií vesměs platí, že kdo vydal sbírku pro 5. třídu, vydal i její variantu pro 9. třídu.

O berušce

Beruška je iracionální. Matematická proto, že původní nápad byl natočit na YouTube videa s řešením testů z matematiky. Snad se k tomu ještě dostaneme.

Nemyslíme si. Přečíst si web (nebo jakoukoli příručku z kategorie „jak uspět u zkoušek“) vám stačit nebude, a očekáváme, že procento dětí ochotných se svědomitě připravit na zkoušky, ať už podle našich rad, nebo podle jiných, zůstane stále podobné.

Rádi bychom ale snížili až zcela eliminovali propast mezi dětmi, kterým rodiče shánějí a platí doučování, a těmi ostatními. Nelíbí se nám, když se informace o tom, na kterou školu je jak těžké se dostat, jakož i relativně banální rady ke zkouškám prodávají za peníze. Placené doučování má určitě své místo a chápeme, že pro mnohé rodiče i děti je obtížné a časově náročné se v problematice zorientovat sami. Právě proto se snažíme jim v tom pomoci, aby mohli posoudit, co zvládnou vlastními silami, a ušetřili čas, peníze i nervy.

Děláme to jen tak. Pokud se Matematická beruška uchytí, možná se pokusíme z návštěvnosti vytěžit drobný peníz na provoz webu, nákup sbírek k recenzím apod. Nemáme ale v rukávu žádný plán na rozjezd doučovací agentury ani ničeho jiného.

Nemáme ambice vyjadřovat se k vzdělávacímu systému ani k situaci v jednotlivých rodinách. Za předpokladu, že zde víceletá gymnázia jsou, bychom rádi obsahem našeho webu přispěli k tomu, aby se tam dostali ti, pro koho jsou určená, tedy chytré děti, které se rády a dobře učí.